Aktualności

Wykorzystane zaufanie i wyłudzone pieniądze

Data publikacji 13.04.2024

Policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych BLIK. W ostatnim czasie kolejne osoby powiadomiły funkcjonariuszy o przypadkach kradzieży pieniędzy z konta za pomocą przesłanych kodów BLIK. Oszuści, podszywając się pod znajomych na portalach społecznościowych, zwracali się z pilną prośbą o pożyczkę. Przykład stanowi historia 19-letniej mieszkanki gminy Iwaniska, która straciła ponad 6000 złotych.

Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. W pierwszej kolejności przełamują zabezpieczenia logowania na konto portalu społecznościowego i przejmują nad nim kontrolę. Właściciel profilu ma problem z zalogowaniem. Następnie przestępca rozsyła do znajomych ofiary wiadomości z prośbą o udostępnienie kodu BLIK, zazwyczaj szybką pożyczkę motywuje nagłą sytuacją. W rozmowie prosi o kod na kwotę kilkuset złotych, jednocześnie obiecując szybki zwrot pieniędzy. Adresat wiadomości będąc pewny, że pomaga swojemu znajomemu, udostępnia kod i zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Pieniądze szybko zostają wypłacone przez oszusta.

Z podobną historią w piątek do Komendy Powiatowej Policji w Opatowie zgłosiła się 19-letna mieszkanka gminy Iwaniska. Z relacji kobiety wynikało, iż za pośrednictwem popularnego komunikatora otrzymała wiadomość od swojej bliskiej znajomej. Chodziło o pożyczkę 459 złotych na opłacenie jakiegoś zamówienia. Nie wzbudziło to żadnych podejrzeń 19-latki, gdyż darzy zaufaniem swoją znajomą. Kobieta zgodziła się jeszcze kilka razy powtórzyć operację i przesyłała „koleżance” kolejne pieniądze. W pewnym momencie na profilu koleżanki zobaczyła komunikat, z treści którego wynikało, iż ktoś przejął jej profil i wysyłał do znajomych wiadomości z prośbą o przesłanie pieniędzy. Niestety, 19-latka zdążyła do tamtej chwili przekazać ponad 6000 złotych.

Pamiętajmy:

  • Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania;
  • Nie należy podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić, aby się upewnić;
  • Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej.

Opr. MŻ

Powrót na górę strony